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Cancers pédiatriques et génomique : unchangement majeur ?. 

BESLE, Sylvain ; CAROF, Solenne ; DE MONTGOLFIER, Sandrine ; MURANO, Maria Cristina (dir.) (2025), Cancers pédiatriques et génomique : un changement majeur ?. Regards croisés entre sciences sociales, médecine et associations, Editions des archives contemporaines,...

Biomedicine, deliberative democracy and childhood. The limits of children and young people’s involvement in health research

Maria Cristina Murano Abstract En los últimos años, los niños/as y jóvenes (NYJ) han sido involucrados cada vez más en iniciativas de participación ciudadana en investigación e innovación sanitarias. Tales iniciativas están pensadas para dar voz a los NYJ en estos...

From vulnerable subjects to research partners: a critical policy analysis of biomedical research ethics guidelines and regulations

Maria Cristina Murano Abstract Over the last three quarters of a century, international guidelines and regulations have undergone significant changes in how children are problematised as participants in biomedical research. While early guidelines enacted children as...

Cancers pédiatriques et génomique : unchangement majeur ?. 

BESLE, Sylvain ; CAROF, Solenne ; DE MONTGOLFIER, Sandrine ; MURANO, Maria Cristina (dir.) (2025), Cancers pédiatriques et génomique : un changement majeur ?. Regards croisés entre sciences sociales, médecine et associations, Editions des archives contemporaines, France, ISBN : 9782813005496, 13p., doi : https://doi.org/10.17184/eac.9782813005496
Abstract

En 2022, un colloque international été organisé à Lyon sur les transformations des pratiques médicales et de recherche en oncologie pédiatrique à l’aune de la génomique. Réunissant des professionnels de santé, des associations de parents, des chercheurs en biomédecine et en sciences humaines et sociales, ces journées ont été l’occasion de constater le manque de travaux sur les changements induits par la routinisation de la génomique.

 

Cet ouvrage vise à répondre à ce manque en croisant différents regards tant sur le soin que sur la recherche dans un contexte de développement de la génomique en oncologie pédiatrique. Il met notamment l’accent sur les enjeux politiques et organisationnels, les conséquences sur les professionnels de santé (spécialistes ou non de génomique), mais aussi pour les parents et les enfants. Les contributions réunies dans ce livre mettent au cœur des considérations cliniques et scientifiques le point de vue des jeunes patients et de leurs proches, ainsi que les questions sociales, éthiques, juridiques et psychologiques.

Ce volume apporte des points de vue complémentaires avec des exemples empiriques de ce que signifie la médecine génomique, des entretiens de contributeurs variés (professionnels de santé et responsable associatifs) et des contributions théoriques originales en sciences humaines et sociales avec des propositions d’amélioration des pratiques. Cette perspective transdisciplinaire donne ainsi un aperçu actualisé et détaillé susceptible d’intéresser à la fois un public d’experts et de citoyens.

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Cancers pédiatriques et génomique : un changement majeur ? Regards croisés entre sciences sociales, médecine et associations

Biomedicine, deliberative democracy and childhood. The limits of children and young people’s involvement in health research

Abstract
En los últimos años, los niños/as y jóvenes (NYJ) han sido involucrados cada vez más en iniciativas de participación ciudadana en investigación e innovación sanitarias. Tales iniciativas están pensadas para dar voz a los NYJ en estos asuntos. Dado que se debate si la intervención ciudadana en ámbito sanitario fomenta los valores de participación, debate público y toma de decisiones que propone la democracia deliberativa, este artículo examina tres conjuntos de retos relativos a la implicación de los niños y jóvenes centrándose en los prejuicios de edad. Tras describir algunas iniciativas existentes, este artículo examina críticamente por qué se involucran a los NYJ, cómo se constituye el grupo de NYJ y, a continuación, investiga el estatus moral de los NYJ en entornos biomédicos. En primer lugar, muestra que la justificación de la participación de los NYJ es principalmente descendente y adultocéntrica, por lo tanto, plantea cuestiones sobre la posibilidad de colaboración auténtica en la toma de decisiones. También sugiere que, para garantizar la inclusión democrática, el grupo de los NYJ debería constituirse teniendo en cuenta tanto la edad como las consideraciones políticas. Por último, indica que, a pesar del creciente reconocimiento de los derechos específicos de los niños, las normas socioculturales y la dinámica de poder en pediatría vulneran su estatus moral y desafían la igualdad política. Estos tres conjuntos de consideraciones ofrecen una contribución teórica preliminar para impulsar la legitimidad democrática y la representación de los NYJ en la investigación y la innovación sanitarias.
Palabras clave : Participación pública y del paciente, investigación sanitaria, democracia deliberativa, infancia
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Biomedicine, deliberative democracy and childhood. The limits of children and young people’s involvement in health research

From vulnerable subjects to research partners: a critical policy analysis of biomedical research ethics guidelines and regulations

Abstract
Over the last three quarters of a century, international guidelines and regulations have undergone significant changes in how children are problematised as participants in biomedical research. While early guidelines enacted children as vulnerable subjects with diminished autonomy and in need of special protection, beginning in the early 2000s, international regulatory frameworks defined the paediatric population as vulnerable due to unaddressed public health needs. More recently, ethical recommendations have promoted the active engagement of minors as research partners. In this paper, I adopt a post-structuralist approach to policy analysis to examine deep-seated assumptions and presuppositions underlying the changes in the problematisation of children as biomedical research participants over time. While biomedical research ethics focuses on the autonomy and vulnerability of minors, ethical guidelines are situated in specific sociocultural contexts, shaped, among other things, by contingent public health needs and changing conceptions of the value of research and science for society. In the process, I demonstrate the challenge of moving away from an approach that in taking adults as the model overshadows the complexity of children’s lived experiences as well as their personal, cultural, and social lives. The lack of acknowledgement of this complexity makes children vulnerable to epistemic injustice, which is particularly crucial to address in public involvement initiatives.
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Action Marie Skłodowska-Curie
Project nº 891750

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